StartHyrljud Musikinspelning Övrigt
Företaget
Privat

Musikinspelning

Med mobil inspelningsutrustning utförs inspelning av musik som i huvudsak framförs akustiskt.
T ex f
olkmusik, kör, jazz, symfoniorkester, kyrkoorgel, o s v.
Det kan både
vara liveinspelningar av konserter och särskilt arrangerade inspelningar. Ingen speciell studio finns utan det hela sker i aktuell konsertlokal eller annan lämplig lokal.

Anledningar att göra en inspelning kan t ex vara att man vill ge ut en CD, att man vill presentera sig på Myspace och liknande, eller bara göra en dokumentation av en konsert eller en artist.

CD-försäljningen är avtagande för kända artister p g a Spotify m m men för övriga är CD'n fortfarande oslagbar för att sprida sin musik!



Varför inte bli din egen grammofonbolagsdirektör?

Låter det komplicerat och dyrt?

Det är varken eller!
Läs mer längre ner...




CD-exempel


Här är några exempel med ljudprov
på CD-skivor från olika genrer som Källbäcks Ljud spelat in. Den första är en liveinspelning i egen utgivning till de ca 200 medverkande. Övriga är utgivna av artisterna själva. Klicka på bilderna för korta ljudprov.














Mer exempel


Slutet på Brahms första symfoni med YOA Orchestra of the Americas i Järna kyrka under deras Nordic-Baltic tour.




Inspelningsutrustning


Inspelning sker normalt med Yamaha AW16G Digatal Audio Workstation.

Den kan spela in på upp till 8 kanaler samtidigt och har 16 kanaler totalt. Förutom hårddiskinspelning innehåller den en digital mixer med bl a
dynamikbehandling och avancerad EQ på samtliga kanaler.

Enheten är monterad i en specialbyggd transportväska med separata
mikrofonförstärkare, förstärkare för monitorhögtalare, samt CD- och USB-spelare för referenslyssning.

Behöver kanalantalet utökas finns ytterligare en AW16G som kan köras synkront. Totalt finns då 32 kanaler varav 16 kan spelas in samtidigt.



På mikrofonsidan finns flera olika typer och fabrikat. Mycket prisvärda alternativ som ofta används är OM1 och CM3 från LINE AUDIO som är riktiga "bang for the buck".


Till mikrofonerna finns, förutom vanliga stativ, även högstativ för inspelning av kör, orgel m m.




Lyssningsutrustning som ger neutralt ljud är mycket viktigt vid slutmixning och mastering men är även en fördel vid inspelningen. Lyssnar man t ex via högtalare som har för svag bas eller diskant kommer resultatet att innehålla för mycket bas eller diskant och vice versa.

I samtliga situationer används högtalarmodellen piP från INO AUDIO. Högtalarna är i grunden framtagna just för mobil inspelning och genom sin speciella konstruktion är de lätta att placera på bra sätt i olika rum. Rätt placerade ger de en mycket naturlig ljudbild med rak frekvensgång ner till 30 Hz.

Detta gör att artisten redan vid inspelningstillfället kan erbjudas mycket högklassig lyssning för att höra hur det inspelade låter.


Idealiskt är om det går att placera inspelningsapparatur och monitorhögtalare i ett separat rum under inspelningen. Signalerna från mikrofoner och instrument i inspelningsrummet skickas då via en s k multikabel till "kontrollrummet".


Bilden visar högtalaren INO piP, hur den ska placeras mot vägg och den speciella dämpskiva som ska finnas bakom. På bilden även konstruktören Ingvar Öhman.





För enklare inspelningar finns en liten portabel inspelare - ZOOM H2n
med inbyggda mikrofoner.
Med denna kan högklassiga inspelningar göras till mycket låg kostnad!

Den fungerar utmärkt i situationer där hela konstellationen (eller konserten) kan spelas in från en punkt med bra balans. Den ger förbluffande bra ljudkvalitet om den placeras rätt vid inspelningen och filerna datorbehandlas efteråt.


Att göra en musikinspelning

Inspelning

Vid vår första kontakt reder vi ut vad det är för typ av inspelning, genre, sättning, vad inspelningen ska användas till m m, så att bilden blir klar hur det hela ska gå till och vilken utrustning som ska anvädas.

Vid inspelning av en konsert är plats och tidsåtgång given. På den övning eller "soundcheck" som läggs före konserten kan mikrofoner placeras ut och inspelningsnivåer m m ställas in så att allt är klart när konserten börjar.

Vid en särskilt arrangerad inspelning ska vi komma överens om en lämplig lokal. Den ska ha vettig akustik, det ska vara tillräckligt fritt från omgivande buller och den ska vara inom lämpligt avstånd för alla inblandade. Hur inspelningen sedan går till beror helt på er - Kommer allt att spelas in direkt som en konsert eller blir det massor av tagningar på varje låt och kanske utvärderande lyssning emellan? Framförs allt med samma sättning eller behöver det riggas om mellan olika låtar? Allt sådant gör skillnad i tidsåtgång både vid inspelning och efterarbete och påverkar priset!
Tänk därför igenom detta i förväg så att vi är överens om budgeten innan det är dags för inspelning!

Mixning och mastering
Hemkommen från inspelningen tar efterarbetet vid:

Mixning
innebär att justera ljudnivå, tonkontroller, ev konstgjord efterklang,
ev komprimering, m m, för var och en av de inspelade kanalerna, till en önskad blandning i vanlig 2-kanals stereo. Här finns möjlighet för dig att vara med och påverka resultatet om du vill. Är det fråga om att välja bland olika tagningar levereras en mixkopia på CD eller mp3 så du kan lyssna i lugn och ro inför valet.

Mastering
innebär bl a de förändringar som därefter görs på den färdigmixade stereofilen. Det kan vara komprimering, limitering, ev
klangjustering m m. En viktig sak är att ”lyfta upp” inspelningens högsta ljudnivå till den digitala maxnivån (normalisering) samt göra ev nivåjusteringar mellan låtarna. Det finns också möjlighet att lägga in ev ISRC-koder för identifiering i samband med STIM-ersättningar m m. För CD-skivor finns även möjlighet att lägga till CD-text som visar info om inspelningen i spelarens display.

Nu
är hela processen klar och du får en pre-master på CD eller mp3 som du kan lyssna på i din egen utrustning. Det är lämpligt att lyssningen sker i flera olika anläggningar. Har arbetet lyckats ska det låta så bra som de olika anläggningarna kan prestera. När vi är nöjda med resultatet (efter ev justeringar) får du en slutlig master i önskat digitalt format. Är målet CD-duplicering blir det en master-CD (som bränns på låg hastighet) med exakt det format, koder m m, som slutprodukten ska ha.



Att ge ut en CD-skiva

NCB-avgift

För att ge ut en CD måste en NCB-anmälan göras. Klicka här för att läsa mer om vad det innebär och vad det kostar. Ett exempel - Med 100 skivor som säljs för 150 kr/st går 888 kr till NCB om alla låtar (max 20) är skyddade. Notera att det även kan bli billigare än minimiavgiften om bara vissa låtar är skyddade. Dock är lägsta faktureringsavgift 675 kr. Är alla låtar oskyddade får man ett s k fribrev och då kostar det ingenting! Så var det t ex med skivan "En hälsning..." i exemplen ovan.

Alla produktioner ska ha en ansvarig utgivare (producent).
Det är här din roll som "grammofonbolagsdirektör" kommer in. Att själv vara producent kostar ingenting och då har du själv alla rättigheter till produktionen. För att visa att produktionen är godkänd av NCB och ev avgifter betalda förses skivan med den här loggan:

Trycksaker
Både på skivan och i eller på fodralet brukar det finnas tryck. Ofta innehåller trycksakerna också foton. Den grafiska formgivningen kan göras av en grafisk firma, av dig själv, av mig, eller av någon annan. Det viktiga är att det görs på rätt sätt och i rätt format så att det passar för duplicering utan krångel.

CD-duplicering
CD-skivor framställs på olika sätt beroende på antal. Priserna varierar beroende på trycksakernas omfattning men ser ut ungefär så här:
  • Vid mindre antal (upp till några tiotal) bränner jag själv och gör tryck på skivorna med bläckstråleskrivare. Papperstrycksakerna skrivs ut i färg eller svartvitt och skärs till rätt storlek. Pris på förfrågan.
  • Från 100 till 500 ex används en firma som är specialister på skivkopiering. De levererar brända skivor av hög kvalitet och kvaliteten på trycksaker och skivtryck har heller inget övrigt att önska. Pris med tvåsidig bok + baksida i standardask: 100 st/35 kr, 200 st/30 kr, 300 st/26 kr, 400 st/24 kr. Till detta kommer fraktpriser (10 kg/100 st).
  • Från 500 ex och uppåt blir pressade skivor billigast. Styckepriset för varje skiva är lågt men man har en hög startkostnad för tillverkning av s k glasmaster som används vid pressning av skivorna. Pris med fyrsidig bok + baksida i standardask: 500 st/20 kr, 1000 st/13 kr inkl frakt.
Ovanstående gäller vanlig CD-ask men det finns naturligtvis andra alternativ – Plastficka, pappficka, kartongfodral, slimcase m m.

NCB-anmälan och trycksaksframställning är sådant som du kan göra själv. Vill du inte det så hjälper jag dig gärna till låg timkostnad!
Vill du ha pris på hela eller delar av vägen fram till en färdig produkt ber jag att du tar kontakt för vidare resonemang.


Verksamheten vänder sig gärna till dig som inte har en fet budget men ändå vill ha bra kvalitet!

© Firma Henrik Källbäcks - Ytteråker 6 - 78051 Dala-Järna - Tel 0281-21221, 070-362 58 59